Derfor overtager vi sekretariat og formandskab for Kulturnatten i hele Helsingør
Blogindlæg af Aslak Gottlieb, formand for bestyrelsen
Jeg har netop talt i telefon med en journalist fra Helsingør Dagblad. Anledningen er, at vores forening fra i år overtager administration af Kulturnatten. Og jeg selv bliver formand for styregruppen, som består af en skøn stribe aktører fra byerne i hele Helsingør. De seneste år har begivenheden jo fundet sted i både Tikøb, Hornbæk, Espergærde og Helsingør. Over to aftener endda. Det er virkelig imponerende, at der i vores lokalsamfund er publikum nok til det, der reelt er hele fire kulturnætter (!)
Journalisten ringede på baggrund af en pressemeddelelse, som Helsingør Teater efter en årrække som sekretariat for Kulturnatten, har sendt ud. Af den fremgår, at vi i Elsinore 2032 nu skal stå for koordineringen af de festlige begivenheder i slutningen af september. I pressemeddelelsen bliver jeg citeret for at sige
Kulturnatten er et anarkistisk projekt på den fede måde, hvor butikker, foreninger og kulturinstitutioner i hele Helsingør arbejder under samme paraply. Det er et godt eksempel på den type samarbejde, vi håber at understøtte de kommende 10 år på vejen til at blive Europæisk Kulturhovedstad. Vi skylder alle sammen Helsingør Teater stor tak for deres arbejde med at organisere Kulturnatten. Efter så mange år er det kun rimeligt, at nogle andre tager over, og som en relativt nystartet forening er vi fulde af energi og har mod på opgaven
Dermed har vi i bestyrelsen lagt hænderne på kogepladen. Journalisten spurgte mig, om det var “forbundet med ærefrygt” at overtage så stort et ansvar for det veldrevne projekt. Jeg husker ikke, om jeg blev lokket til at bruge netop det ord, men ok, det er da altid med en vis spænding og nervøsitet, når man kaster sig ud i nye opgaver.
For det er bestemt et stort ansvar, vi påtager os. Gaderne i de fire byer er fulde og summer af liv på Kulturnatten. Tænk hvis vi kom til at f***e det op. Don’t change a winning horse. If it ain’t broke, don’t fix it. Og alt det der.
Vi ryster nu ikke på hænderne i bestyrelsen. Det seneste halvandet års tid som nystartet forening har vi oplevet stor opbakning og vi er sikre på, at vi har kapaciteten til at varetage opgaven. I 2022 arrangerede vi selv fem begivenheder og fik dermed erfaringen med, hvad formatet indebærer. Du kan selv se, hvem vores medlemmer er.
Men hvorfor så? Vi er jo en bestyrelse, som arbejder ulønnet. Hvad får os til frivilligt at påtage os en opgave, der i forvejen blev udført professionelt og dygtigt?
Jo, med Kulturnatten får vi foræret en slags protype på, hvad vi som Europæisk Kulturhovedstad i 2032 skal kunne levere. Ikke at der skal være aftenåbent i byernes butikker hele 2032. Men det kulturelle aktivitetsniveau i hele Helsingør får naturligvis et gevaldigt løft i årene op til 2032 og også efterfølgende. Det er en af pointerne med projektet.
Journalisten spurgte også om, hvordan man konkret kommer til at mærke formandsskiftet for Kulturnatten i år. Der tillod jeg mig at tale lidt med uld i mund. For mig er det vigtigt, at vi ikke smider barnet ud med badevandet og udvikler Kulturnatten i et roligt tempo. I øvrigt i samarbejde med styregruppen, som først mødes primo februar.
Så han fik kun den luns, at vi kommer til at fokusere på, hvordan vi også kan tiltrække udenbys gæster til Kulturnatten. Enhver som har været til kulturnat i København ved fra det trafikkaos, der til tider hersker både i byen og på dens indfaldsveje, hvor stort et trækplaster konceptet kan være. Det skal vi arbejde på – uden at der bliver trafikkaos.
Når nu vi ikke længere er værftsby, så lad os blive en god værtsby.